-
Keywords: civil liberties, privacy, data protection, freedom of information, human rights
- Surveillance item in Wikipedia
Surveillance is the monitoring of behavior.
Systems Surveillance is the process of monitoring the behavior of people, objects or processes within systems for conformity to expected or desired norms in trusted systems for security or social controlNieuws
- Google search for surveillance | Wikileaks
- Google search for dhs | Wikileaks
- Google search for homeland | Wikileaks
Organisaties en projekten
VEILIGHEIDSSTAAT NEDERLAND
Binnen de Nederlandse overheid bestaat een uitgebreid repressief netwerk. Veelal onder de noemer van veiligheid en terrorismebestrijding. Maar ook onderzoek, defensie-industrie en fraudebestrijding doen er aan mee. Zie het schema hierna. En gemeenten spelen in het veiligheidsnetwerk ook een belangrijke rol. Zie bijvoorbeeld Veiligheidsstad Gouda
De organisaties genoemd
- AIVD - Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
- CIBG - CIBG Agentschap van het ministerie van VWS biedt transparante en betrouwbare data en informatie in zorg en welzijn
- CMP - Commissariaat Militaire Productie Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Directoraat-Generaal voor Bedrijfsleven en Innovatie | Rijksoverheid.nl
- DEIA - Directie Europese en Internationale Aangelegenheden van het ministerie JenV
- DT&V - Dienst Terugkeer en Vertrek
- DVB - Directie Veiligheidsbeleid van Min BuZa
- Douane
- EU Cošrdinator voor terrorismebestrijding | Consilium
- FIOD - Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst
- Govcert.nl
- KLM - Royal Dutch Airlines
- Min BuZa - Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Min BZK - Ministerie van Binnenlandse Zaken
- Min DEF - Ministerie van Defensie
- Min JenV - Ministerie van Justitie en Veiligheid
- MIVD - Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
- NCTV - Nationaal Cošrdinator Terrorisme en Veiligheid met website crisis.nl
- NIDV - Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid
- Nine Eyes - Five Eyes nations (Australia, Canada, New Zealand, United Kingdom and United States) working with Denmark, France, the Netherlands and Norway
- TNO - Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek
Veiligheid en ondernemingen
- RVO.nl - Rijksdienst voor Ondernemend Nederland van het ministerie van EZK
Veiligheid en onderwijs
- PA - Politieacademie
- SBO - Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid Vakgebieden Zorg, Veiligheid, Onderwijs, Milieu & Ruimtelijke Ordening, Overheid, Financieel en Data
Veiligheid en onderzoek
- CCV - Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid Onafhankelijke stichting deels gefinancierd door het ministerie van Justitie en Veiligheid
- COT - COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement dochter van AON Nederland, dochter van Aon plc, Londen
- DITSS - Stichting Dutch Institute for Technology, Safety &
- IFV - Instituut voor Fysieke Veiligheid
- ISGA - Institute of Security and Global Affairs van de faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden (vestiging Den Haag)
- ISR - Institute for Societal Resilience onderzoeksinstituur van de Faculteit der Sociale Wetenschappen | VU Amsterdam
- KVV - Kenniswerkplaats Veiligheid & Veerkracht Faculteit der Sociale Wetenschappen | VU Amsterdam
- Onderzoeksraad - Onderzoeksraad voor Veiligheid Zelfstandig bestuursorgaan
- RB&W - Multi-disciplinair Kennisnetwerk Veiligheid Publieke Veiligheid - Politie - Brandweer - Crisisbeheersing - Intelligence - Meldkamer - Openbare Orde en Veiligheid Security
- Stichting Maatschappij en Veiligheid
- TNO - TNO
- Verweij-Jonker Instituut
Overige organisaties en contacten op het gebied van veiligheid
- CAT-5 - Cyber Analyse Team-5, pilot tussen AIVD, MIVD, Politie en OM, 2015, zie Staatscourant nr 971, 16-jan-2015 [pdf]
- CIVD - Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten van de Tweede Kamer, zie het artikel in Wikipedia
- CTIVD - Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten ex art. 97 e.v. van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017
- CVIN - Commissie Veiligheids- en Inlichtingendiensten Nederland, met vertegenwoordigers van de ministeries AZ, BZK, DEF, BuZa en JenV, zie art. 5 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017
- DVCB - Directie Veiligheidsregio's en Crisisbeheersing van het Directoraat-Generaal Politie (DG POL) van het ministerie JenV
- HSD - The Hague Security Delta
- ICV - Interdepartementale Commissie voor Veiligheid
- LOCC - Landelijk Operationeel Cošrdinatiecentrum van het ministerie van JenV
- NCC - Nationaal CrisisCentrum is onderdeel van de Nationaal Cošrdinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
- NKC - Nationaal Kernteam Crisciscommunicatie is onderdeel van de Nationaal Cošrdinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
- NPC - Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing Contact | Rijksoverheid.nl
- Onderzoeksraad - Onderzoeksraad voor veiligheid ZBO
- RvdV - Raad voor de Veiligheid
- TIB - Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden
VEILIGHEIDSUNIE EUROPA
De Europese Unie bouwt haar veiligheidsnetwerk ook snel uit. Zie het schema hierna.
De organisaties genoemd
- CEPOL - European Union Agency for Law Enforcement Training
- eu-LISA
- EU Cošrdinator voor terrorismebestrijding | Consilium
- EU - Europese Unie
- EUROPOL - European Police Office Europol is the European Law Enforcement Organisation which aims at improving the effectiveness and co-operation of the competent authorities in the Member States in preventing and combating terrorism, unlawful drug trafficking and other serious forms of international organised crime | Agreements | Legal documents
- Frontex
Overige organisaties in Europa
- ASD - AeroSpace and Defence Industries Association of Europe
- EUISS - European Union Institute for Security Studies
DIVERSE ORGANISATIES
- Overheidsorganisaties | Overheid.nl
- Rijksbegroting.nl
Regulering
NEDERLAND
- Wetgeving op het terrein van terrorismebestrijding | Buro Jansen & Janssen
Onderwerpen
VEILIGHEIDSSTAAT
- Homeland Security: An Excerpt from The Shock Doctrine | Naomi Klein
Every aspect of the way the Bush administration has defined the parameters of the war on terror has served to maximise its profitability and sustainability as a market - from the definition of the enemy to the rules of engagement to the ever-expanding scale of the battle. The document that launched the department of homeland security declares, "Today's terrorists can strike at any place, at any time, and with virtually any weapon," which conveniently means that the security services required must protect against every imaginable risk in every conceivable place at every possible time. And it's not necessary to prove that a threat is real for it to merit a full-scale response - not with Cheney's famous "1% doctrine", which justified the invasion of Iraq on the grounds that if there is a 1% chance that something is a threat, it requires that the US respond as if the threat is a 100% certainty. This logic has been a particular boon for the makers of various hi-tech detection devices: for instance, because we can conceive of a smallpox attack, the department of homeland security has handed out half a billion dollars to private companies to develop and install detection equipment.
Between September 11 2001 and 2006, the Department of Homeland Security handed out $130bn to contractors - money that was not in the private sector before and that is more than the GDP of Chile or the Czech Republic.
Like the dotcom bubble, the disaster bubble is inflating in an ad-hoc and chaotic fashion. One of the first booms for the homeland security industry was surveillance cameras, 30m of which have been installed in the US, shooting about 4bn hours of footage a year. That created a problem: who's going to watch 4bn hours of footage? So a new market emerged for "analytic software" that scans the tapes and creates matches with images already on file.
This development created another problem, because facial recognition software can really make positive IDs only if people present themselves front and centre to the cameras, which they rarely do while rushing to and from work. So another market was created for digital image enhancement. Salient Stills, a company that sells software to isolate and enhance video images, started by pitching its technology to media companies, but it turned out that there was more potential revenue from the FBI and other law-enforcement agencies. And with all the snooping going on - phone logs, wire-tapping, financial records, mail, surveillance cameras, web surfing - the government is drowning in data, which has opened up yet another massive market in information management and data mining, as well as software that claims to be able to "connect the dots" in this ocean of words and numbers and pinpoint suspicious activity.
In just a few years, the homeland security industry, which barely existed before 9/11, has exploded to a size that is now significantly larger than either Hollywood or the music business. Yet what is most striking is how little the security boom is analysed and discussed as an economy, as an unprecedented convergence of unchecked police powers and unchecked capitalism, a merger of the shopping mall and the secret prison. When information about who is or is not a security threat is a product to be sold as readily as information about who buys Harry Potter books on Amazon or who has taken a Caribbean cruise and might enjoy one in Alaska, it changes the values of a culture. Not only does it create an incentive to spy, torture and generate false information, but it creates a powerful impetus to perpetuate the fear and sense of peril that created the industry in the first place.
When new economies emerged in the past, from the Fordist revolution to the IT boom, they sparked a flood of analysis and debate about how such seismic shifts in the production of wealth were also altering the way we as a culture worked, the way we travelled, even the way our brains process information. The new disaster economy has been subject to none of this kind of far-reaching discussion. There have been and are debates, of course - about the constitutionality of the Patriot Act, about indefinite detention, about torture and extraordinary rendition - but discussion of what it means to have these functions performed as commercial transactions has been almost completely avoided. What passes for debate is restricted to individual cases of war profiteering and corruption scandals, as well as the usual hand-wringing about the failure of government to adequately oversee private contractors - rarely about the much broader and deeper phenomenon of what it means to be engaged in a fully privatised war built to have no end.
Part of the problem is that the disaster economy sneaked up on us. In the 80s and 90s, new economies announced themselves with great pride and fanfare. The tech bubble in particular set a precedent for a new ownership class inspiring deafening levels of hype - endless media lifestyle profiles of dashing young CEOs beside their private jets, their remote-controlled yachts, their idyllic Seattle mountain homes. That kind of wealth is being generated by the disaster complex today, though we rarely hear about it. While the CEOs of the top 34 defence contractors saw their incomes go up an average of 108% between 2001 and 2005, chief executives at other large American companies averaged only 6% over the same period.
Peter Swire, who served as the US government's privacy counsellor during the Clinton administration, describes the convergence of forces behind the war on terror bubble like this: "You have government on a holy mission to ramp up information gathering and you have an information technology industry desperate for new markets." In other words, you have corporatism: big business and big government combining their formidable powers to regulate and control the citizenryPublikaties
- Het onrecht van de rechtsstaat Anton Constandse, in Tijdschrift De AS 29/30, nov-1977
- Gullivers web over het Electronisch Persoons Dossier, door Vincent Icke, Universtiteit Leiden, 2-nov-2009, commentaar op eerstekamer.nl [pdf]
"Oorspronkelijk stond de afkorting EPD voor Electronisch Pati‘nten Dossier, maar wie denkt dat die P tot Pati‘nten beperkt zal blijven maakt een vreselijke vergissing" - Die Barbarisierung der Luft Bertha von Suttner, 1912, over de inzet van luchtvaartuigen in de oorlogen van die tijd
- Overleven in de personal information economy door Dimitri Tokmetzis, apr-2010 | Sargasso [Deel 1: Inleiding | Deel 2: Over de verzamelwoede van bedrijven | Deel 3: Hoe wordt die informatie gebruikt? | Deel 4: Gevolgen | Deel 5: Bedrijfsleven en overheid, een symbiotische relatie | Deel 6: Nieuwe verhoudingen ]
- The age of surveillance capitalism by Shoshana Zuboff
Inleiding Surveillance
Door de ontwikkeling van Internet en door het internationale kapitalisme krijgen grote bedrijven, overheid, politie, inlichtingendiensten en criminelen steeds meer gemeenschappelijke belangen. Allemaal willen ze alles van iedereen weten, ze willen profilering van mensen en vooral geen encryptie.
Door deze aanslagen op de privacy wordt het democratisch gehalte van de rechtsstaat nog verder verkleind. Bovendien wordt hiermee een infrastructuur geschapen die eenvoudig kan worden uitgebreid voor veel verdergaande surveillance en controle van de gehele bevolking
Zie hiernaast "Break down all prisons" van Joke Kaviaar, Ter Peel, 2013
Laatst gewijzigd 11 juni 2019